Pages

notice board

Mangga Harum Manis VS Mangga Lemak Manis


Bismillah,






Mesti semua kenal dengan gambar kat atas ni kan. Harini minum petang dengan pulut mangga nila.

Cuma nuyun nak review dekat sini kesedapan mangga-mangga ni. Malangnya nuyun memang tidak sempat snap gambar pulut dan mangga yang telah dipotong kiub. Lain kalilah ye.

Bagi nuyun setakat pertama kali cuba mangga harum manis nilah. Agak tidak serasi dengan anak tekak. Memang tidak juga dinafikan baunya harum dan manis. Mula-mula sangat teruja dengan bau, mesti sedap giler ni. Dalam hati jelah. Tapi serius, rasa tidak sesedap bau. Ini bagi citarasa nuyun lah ye. Setiap orang berbeza. Mungkin anda suka.

Nak bagitahu rasanya, lebih kurang 'pauh ringan' yang masak. Panggilan untuk buah mangga di Kelantan, di KL atau negeri lain tak pasti.

Cuma bezanya, harum manis ni saiz besar. Pauh ringan saiz kecil. Mungkin anda yang berasal dari Kelantan, boleh bayangkan rasanya.


Apapun sangat jatuh cinta dengan mangga lemak manis. Sepinggan pulut pun boleh habis dengan mangga lemak manis ni. Rasa 'mabeles', walaupun tidak semerbak wangi macam mangga harum manis.

Rasanya sangat manis, dan sesuaila dengan nama lemak manis. Cuma bila makan pulut mangga ni, kena guna mangga yang betul-betul masak. Barulah rasanya serasi.


Untuk resepi pulut mangga senang je.

1. Masak pulut. Macam biasalah.

2. Santan segar. Nak masak sekejap dengan ditambah sedikit garam pun boleh.

3. Mangga yang telah dipotong kiub.

4. Sedikit gula melaka yang dah diracik halus. Jika suka.


Sediakan pinggan, campurkan semua bahan2. Kalau suka, tambahkan gula melaka sesedap rasa.

Ok. Siap.

Selamat menjamu selera. Jumpa lagi.






 

Salam ukhuwah fillah.


Entri ke19

0 comments:

Post a Comment

TINGGALKAN KOMEN

Disclaimer #1

Segala perkongsian di blog ini, tiada kaitan dengan mana-mana pihak kecuali yang dinyatakan sebaliknya. Sebarang pemahaman dari pembacaan, adalah tanggungjawab anda sendiri.

Disclaimer #2

Tidak dibenarkan sama sekali, mem'PRINT SKRIN' sebarang artikel dari web ini, kecuali dengan keizinan saya sebagai pemilik blog.

TERIMA KASIH.
 
Copyright © Diari Seorang Wahm:NuyunNajmi | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in