Pages

notice board

10 Tabiat Yang Merosakkan Gigi


Bismillah.

Ramai dikalangan kita tidak menyedari kenapa gigi boleh rosak dengan cepat. Disini nuyun senaraikan faktor2nya.

1. Memberus gigi terlalu kuat disamping menggunakan berus gigi yang agak keras "hard".

Cadangan nuyun, guna berus gigi yang paling lembut "extra soft". Pilihan nuyun biasanya berus yang boleh mencapai geraham belakang dan mempunyai kepala pada yang mudah digerakkan di sekeliling mulut. Boleh juga guna yang jenis elektrik. Sebab kebanyakan berus gigi elektrik ni dapat memberus ke bahagian yang sukar, dan membantu membuang lebih plak berbanding berus biasa.

2. Salah ubat gigi.

Pastikan kita guna ubat gigi yang betul. Kena tengok juga, ada ubat gigi yang tertulis "tartar control" adalah tajam. Ini dapat menghakis enamel dan menyebabkan gusi menyusut kerana sifatnya yang kesat dan kasar. Jadi anda kena cari yang ada fluorida.
 
3. Malas flos.

Flos gigi amat penting. Mesti flos sekali sehari. Punca utama gigi rosak dan penyakit gusi adalah bakteria yang berkembang menjadi plak dalam masa 24 jam.

4. Suka minum banyak soda.

Jika anda tak boleh tinggal minuman bergas @ soda. Jadi sebaiknya guna straw untuk kurangkan hubungan antara soda dan gigi. Ini kerana, asid fosforik yang ada boleh menghakis gigi.

5. Makan makanan berwarna dan meninggalkan kesan.

Enamel gigi ni seperti span. Apa sahaja yang yang dapat tinggalkan kesan hitam dalam cawan atau pinggan, mesti dapat memudarkan warna gigi dan menjadi kuning dari masa ke semasa. Contohnya teh, kopi, dan kicap.

6. Kerap ambil snek.

Maksudnya suka makan makanan berkanji dan manis. Bakteria ni suka hidup di dalam mulut dan mencipta asid untuk menyebabkan kerosakan. Jadi eloklah banyak ambil buah-buahan dan sayur-sayuran, ini dapat membantu sebagai berus gigi semula jadi. Kesannya sebagai detergen pada plak.

7. Guna gigi sebagai alat.

Masalah ni tak boleh elak. Suka koyak bungkusan makanan dan kunyah ais. Serta gigit makanan keras seperti gula2. Cara ni boleh menyebabkan gigi retak dan pecah.

8. Abaikan masalah gigi.

Biasanya kalau sakit gigi, anda mesti mengelak untuk jumpa doktor gigi kan? Gusi berdarah dan nafas berbau pun dibiarkan. Lama2 masalah gigi akan menjadi teruk. Jadi nasihat nuyun, rajin2lah ambil tahu hal gigi.

9. Elak berjumpa doktor gigi.

Paling kurang 1 tahun sekali. Paling elok 3 bulan sekali kalau ada masalah gusi. Dan biasanya 6 bulan 1 kali.

10. Abaikan bibir.

Yang ni ada kaitan sebab, tidak kiralah gigi cantik macam mana pun. Tapi senyuman tidak akan berseri jika bibir dalam keadaan kering atau merekah. Jadi gunalah pelembap bibir setiap hari.



Oklah, itu sahaja untuk hari ini. Semoga memberi manfaat untuk semua.



Salam ukhuwah fillah.

Entri ke9

0 comments:

Post a Comment

TINGGALKAN KOMEN

Disclaimer #1

Segala perkongsian di blog ini, tiada kaitan dengan mana-mana pihak kecuali yang dinyatakan sebaliknya. Sebarang pemahaman dari pembacaan, adalah tanggungjawab anda sendiri.

Disclaimer #2

Tidak dibenarkan sama sekali, mem'PRINT SKRIN' sebarang artikel dari web ini, kecuali dengan keizinan saya sebagai pemilik blog.

TERIMA KASIH.
 
Copyright © Diari Seorang Wahm:NuyunNajmi | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in