Pages

notice board

Ikhlaskah Kita?

Bismillah,


Dunia ini kecil.. Waktu itu singkat.. Wajah mudah berubah-rubah

Jgn tolong org jika kita harapkan org berterima kasih.. jgn harapkan ehsan org jika kita tak pernah nak menolong org..

Hati yg terluka jika sarat darahnya lambat kering tapi luka yg kering takkan terluka jika ikhlas penawarnya..

Utk elakkan pertelagahan sebaiknya keluar dari kekangan tapi utk melapangkan kekangan biar berkorban asal tiada beza pandangan.

Amalan Rasulullah Sebelum Tidur

Bismillah,



Rasulullah SAW berpesan kepada Aisyah RA :-“Ya Aisyah jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara, iaitu : -

1. Sebelum khatam ALQURAN.

2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhirat.

3. Sebelum para muslim meredhai kamu

4. Sebelum kau laksanakan haji dan umrah

Bertanya Aisyah : “Ya Rasulullah…. Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?” Rasullullah SAW tersenyum dan bersabda : “Jika engkau tidur bacalah : Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan ALQURAN. Membacalah selawat untukku dan para nabi sebelum aku, maka kami Semua akan memberi syafaat di hari kiamat. Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredhai kamu. Dan perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah".

Semoga bermanfaat.

Betul Ke Lelaki Pelupa?

Bismillah,



SIAPA KATA LELAKI PELUPA?

Pada suatu hari sepasang suami isteri keluar shopping untuk persiapan majlis hari jadi si isteri. Sedang si isteri sibuk mencari kain langsir baru, tiba-tiba dia tersedar yang suaminya sudah hilang.

Panik, si isteri menelefon suaminya... Isteri: Abang... abang kat mana? Jangan la pergi mana-mana. Kita ada banyak benda nak beli ni! Suami: Ayang... ingat lagi tak 5 tahun lepas... sehari sebelum hari jadi ke-25 ayang... kita ada lalu depan sebuah kedai emas yang jual seutas rantai emas bertatah 3 biji berlian berharga RM70,000... dan abang berjanji satu hari nanti abang akan belikan untuk ayang? Dengan berlinangan air mata dan penuh syahdu, si isteri hanya mampu berkata "ye bang... saya masih ingat".

Lalu si suami membalas "Baguslah ayang ingat. Abang tengah minum teh tarik kat tepi kedai emas tu. Haus.

Hehehehe.

Sumber: Fb

Kenapa Tiada Duit?

Bismillah.

Teks: Nurulhuda Mohd Najmi

Kenapa banyak menyimpan tapi masih pokai? Sebab kita kena disiplinkan diri dalam menyimpan.

- Duit belanja bulanan kena bajet siap-siap berapa amaun untuk dibelanjakan.

- Duit tabungan tak boleh disentuh melainkan untuk tujuan khas simpanan.

- Duit simpanan kecemasan tak boleh disentuh, melainkan untuk kecemasan.

- Duit simpanan bisnes, tak boleh disentuh melainkan untuk bisnes.

Itulah prinsipnya.

Tapi kalau sentuh juga duit tu, maksud kita dah “pecah amanah” pada kewangan sendiri!

Hukumannya ialah lambat kaya.

Pembahagian Doa

Perancangan ALLAH Maha Hebat Yang kita dapat tidak semestinya yang kita pinta..Yang kita minta belum tentu yang terbaik buat kita..Yang terbaik buat kita tidak semestinya yang ALLAH suka.. Belajarlah redha apa yang kita ada.. Itulah yang terbaik buat kita.

Surah Ghafir, ayat 60: ﻲِﺗَدﺎَﺒِﻋ نﻮُﻠُﺧْﺪَﻴَﺳ َ ﻢﱠﻨَﻬَﺟ َ َﻦﻳِﺮِﺧاَد لﺎَﻗَو َ ﻢُﻜﱡﺑَر ُ ﻲِﻧﻮُﻋْدا ﺐِﺠَﺘْﺳَأ ْ ﻢُﻜَﻟ ْ نِإ َّ ﻦﻳِﺬﱠﻟا َ نوُﺮِﺒْﻜَﺘْﺴَﻳ َ ْﻦَﻋ Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina.

Ulama bahagikan permohonan doa itu kpd 2.

1. Doa yg disukai dan diredhai ALLAH Doa pada asalnya dimakbulkan selama mana kita tidak musta'jil (tidak gopoh). Doa yang dimakbulkan terbahagi kepada 4 jenis.

■ ALLAH makbulkan dalam bentuk seperti yg diminta

■ ALLAH makbulkan ganti dalam bentuk yang lebih baik yg kadang² tidak terfikir hikmahnya. Kadang² Kita minta panjang umur serta sihat agar dibolehkan terus bekerja. Tapi Allah bagi sakit dipertengahan umur agar sering ke masjid ingat untuk beribadah.

■ Makbulkan gantikan dalam bentuk pelupusan dosa. *Bertaubatlah sungguh².

■ ALLAH tangguh gantikan dengan kebahagian di akhirat. .. Jangan jadi Sa'labah.. Jangan berputus asa dengan rahmat Allah. ALLAH lebih baik perancangannya. Sesungguhnya Allah tidak menyalahi janji.

2. Doa yg dibenci dan dimurkai ALLAH ..jika ALLAH tidak makbulkan bermaksud ALLAH kasih kepadanya. ..jika ALLAH makbulkan, beristighfarlah. Maksudnya ALLAH telah murka dengan kita.

Peluang Untuk Semua Orang

Bismillah.

Teks: Nurulhuda Mohd Najmi

Bila kita berpeluang, rebutlah peluang itu. Kerana peluang hanya sekali, tidak berkali-kali.



Salam Ukhuwah Fillah.

Selamat Hari Ibu, Wajarkah Sambutannya

Bismillah.

Teks: Nurulhuda Mohd Najmi


Apapun nak ucapkan dulu Selamat Hari Ibu buat Umi dan Umi Mertua. I love both of you! Ibu berbahagia di dunia dan akhirat.
 

Apa hari ibu ni?

Hari Ibu merupakan salah satu perayaan yang diadakan untuk meraikan para ibu atas semua peranan dan tanggungjawab mereka dalam keluarga selama ini. Di serata dunia, tarikh perayaan Hari Ibu disambut berbeza mengikut negara-negara tertentu. Kebanyakan Negara Arab seperti Mesir meraikan Hari Ibu pada 21 Mac. Di Thailand pula, mereka menetapkan tarikh 12 Ogos sebagai Hari Ibu, manakala di Indonesia Hari Ibu disambut pada 22 Disember. Walaubagaimanapun, rata-rata negara termasuk negara Malaysia menyambut hari ibu pada hari Ahad minggu kedua dalam bulan Mei.

Maka, ramailah anak-anak yang mengajak ibu mereka keluar berjalan-jalan, keluar makan bersama-sama, membelikan hadiah dan sebagainya sempena meraikan hari ini.


 Ramai yang tak tahu Sejarah Hari Ibu ni, cuma menurut sejarah yang telah dikenalpasti, asal-usul Hari Ibu pada mulanya merupakan perayaan musim bunga orang-orang Greece, sebagai penghormatan terhadap Rhea, ibu kepada Tuhan mereka. Orang-orang Greek kuno pula menamakan perayaan ini sebagai Cybele iaitu sambutan hari ibu kepada dewa-dewa mereka. Manakala orang-orang Roman kuno memanggil perayaan ini hari Matronalia iaitu sebagai tanda memperingati dewa Juno.

Pada tahun 1600, orang-orang England merayakan hari yang mereka namakan sebagai “Mothering Sunday". Perayaan ini dirayakan pada hari Ahad keempat setiap Lent. Lent adalah tempoh masa selama 40 hari sama ada dalam bulan Februari atau Mac. Sebahagian orang-orang Kristian akan berhenti melakukan atau memakan makanan tertentu atas alasan agama dalam tempoh ini. Menurut mereka, amalan ini adalah bertujuan untuk memberi penghormatan kepada Mother Mary iaitu Maryam, ibu kepada Nabi Isa a.s. atau Jesus yang mereka anggap sebagai tuhan.

Kebanyakan rakyat England yang fakir dan miskin pula akan bekerja sebagai pembantu rumah dalam tempoh tersebut. Mereka sanggup keluar jauh meninggalkan keluarga kerana percaya bahawa Jesus akan memberikan kekayaan dan kesenangan dalam tempoh tersebut. Menjelang hari Ahad keempat, majikan mereka menggalakkan mereka untuk bercuti dan pulang ke kampung untuk bertemu dengan ibu mereka. Mereka akan menghadiahkan Mothering Cake atau kek hari ibu sempena perayaan tersebut.

Bermula daripada inilah, amalan dan tradisi ini terus menular ke serata dunia termasuk Malaysia dan dikenali sebagai Hari Ibu, di mana kita menyambutnya tanpa kita sedar dari manakah akar umbi datangnya hari ini.
Pendapat ulama mengenai sambutan Hari Ibu

Para ulama berselisih pendapat tentang perkara ini dan mereka terbahagi kepada dua kelompok, iaitu kelompok yang mengharamkan dan kelompok yang mengharuskan.

Pengharaman sambutan Hari Ibu


Kelompok yang mengharamkan, antaranya ialah Syeikh Muhammad bin Sholih Al-’Utsaimin dan  Al-marhum Sheikh Abdul Aziz bin Baz yang pernah mengeluarkan fatwa mengenai perkara ini.

Mereka berpendapat bahawa menyambut Hari Ibu adalah perbuatan bida’ah berdasarkan hadis Rasulullah s.a.w. iaitu,

“Barangsiapa yang mengadakan perkara-perkara yang baru dalam urusanku ini (Islam) yang tidak bersumber darinya, maka amalan tersebut akan tertolak”.

Justeru, perayaan hari ibu tidak diperbolehkan. Sebarang simbol-simbol yang menggambarkan perayaan seperti pemberian hadiah, bersuka ria juga tidak boleh diadakan.


Setiap hari adalah Hari Ibu!

Hakikatnya, Islam menuntut kita untuk mentaati, menghormati dan berbuat baik kepada ibu sepanjang masa dan setiap ketika, bukan terhad pada waktu-waktu atau hari-hari tertentu sahaja. Wanita itu, ibu, mama, umi, mak, mummy atau apa pun panggilan yang diberikan merupakan anugerah paling berharga buat kita.

Beliaulah yang melahirkan kita, membesarkan kita, melayan karenah kita dan mendidik kita sehingga kita menjadi sepertimana kita sekarang. Pelbagai pengorbanan telah beliau lakukan untuk kita. Beliaulah permata yang jika hilang, tidak akan dapat dicari ganti.

Abu Hurairah r.a berkata, seorang lelaki menemui Rasulullah s.a.w dan bertanya,

"Siapakah manusia yang berhak aku layan sebaik-baiknya?”. Baginda menjawab, "Ibumu."
Dia bertanya, "Kemudian siapa?”. Baginda menjawab,"Ibumu."
Dia bertanya lagi: "Kemudian siapa?". Baginda menjawab,"Ibumu."
Dia bertanya lagi: "Kemudian siapa?". Baginda menjawab,"Ayahmu."

(Hadith Riwayat Bukhari)

Betapa beruntungnya mereka yang mentaati dan menghormati ibu mereka, seperti mana kisah Uwais Al-Qarni, seorang pemuda miskin yang hidup pada zaman rasul. Beliau sangat teringin untuk berjumpa dengan Rasulullah s.a.w., tetapi kerana kesetiaan dan ketaatan beliau kepada ibunya, beliau tidak sempat untuk bertemu dengan baginda Rasulullah s.a.w. Namun begitu, nama beliau telah menjadi sebutan oleh seluruh penghuni langit kerana ketaatan beliau kepada ibunya. Malah, Rasulullah sendiri turut memuji beliau dan beliau dijanjikan syurga oleh Allah s.w.t.

Lihatlah betapa tingginya darjat mereka yang menghormati dan mentaati ibu mereka. Oleh itu, sama-samalah kita muhasabah diri kita. Sudahkah kita ucapkan terima kasih kepada ibu kita atas segala pengorbanan beliau selama ini?

Tidak perlu untuk menunggu hari seperti Hari Ibu, kerana setiap hari adalah hari ibu. Tidak perlu untuk belikan hadiah yang mahal-mahal, kerana hadiah yang paling mahal dan bernilai buat mereka adalah doa daripada kita.

“ Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ah”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): “Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.”

(Surah al-Israa’, Ayat 23 hingga 24)

Rujukan:
http://ms.wikipedia.org/wiki/Hari_Ibu
http://darulharis.blogspot.com/2011/05/sejarah-hari-ibu-dan-pandangan-islam.html
http://fitrahislami.wordpress.com/2011/05/09/hukum-merayakan-hari-ibu/
http://komuniti.iluvislam.com/topic/27326-hari-ibu/



Sumber


Salam Ukhuwah Fillah

Seronoknya Zaman Kanak-Kanak

Bismillah.

Teks: Nurulhuda Mohd Najmi.

Betapa seronoknya zaman kanak-kanak. Mana taknya, celik mata dah boleh makan. Lepas tu main, kemudian bising bergaduh. Sangat seronok. Puas gaduh, makan lagi. Kemudian tidur ramai-ramai. Ini untuk yang ramai adik beradik macam nuyun lah.



Sekarang zaman anak-anak nuyun pula. Rutinnya sama sahaja. Sebelum ni tak pernah berpeluang menikmati zaman anak-anak ni.
Maklumlah sibuk dengan kerja. Tiap2 hari keluar rumah jam 6.30 pagi, sampai rumah semula jam 6.30 petang. Rugi rasanya terlepas peluang tengok anak membesar.

Alhamdulillah. Sejak jadi WAHM, semuanya boleh.
Jadi kawan2, jomlah kita berWAHM. Anak2 membesar depan mata kita, hasil air tangan dan didikan kita.

Salam ukhuwah fillah.

Blog Berpengaruh:10 Tips



Bismillah.

Teks: Nurulhuda Mohd Najmi

10 ciri blog berpengaruh :

1. Boleh mesra pembaca, tidak ada gajet atau bling-bling yang over

2. Sentiasa ada entri baru dan segar

3. Entri penyelesai masalah

4. Penulisan santai dan bersahaja namun punya banyak kisah pengajaran

5. Blog yang menjadikan pembaca ketagih datang dan datang lagi

6. Blog yang menjadi rujukan khusus

7. Blog yang berinformasi, bebas memberi pandangan penuh etika

8. Blog yang menjaga tatabahasa asas, penulisan Bahasa Melayu formal, walaupun santai asas ini dijaga

9. Blog yang boleh dipindahkan menjadi wang

10. Blog yang berjaya menukar pelanggan daripada pembaca kepada pelanggan


Sumber: Pn Masayu Ahmad


Salam ukhuwah fillah.

Hidup Di Bawah Kemampuan

Bismillah.

Teks: Nurulhuda Mohd Najmi

Tips Hidup Di Bawah Kemampuan bukan diluar kemampuan:

Pertamanya, jauhilah hutang walau apapun bentuknya. Kad kredit (kad hutang), skim bayaran mudah, skim bayaran ansuran, tak perlu bayar dalam tempoh 30 hari, semua tu hutang yang telah diberi nama baru supaya kita tak rasa ianya adalah hutang! Hutang yang lebih afdhal untuk kita jauhi ialah Hutang Mudarat. makin pinjam makin melarat bkn mengubat.



Keduanya, berbelanjalah ikut KEPERLUAN, bukan KEMAMPUAN, dan jauh sekali ikut KEMAHUAN.

Kata-Kata Hikmah:Apa Yang Baik

Bismillah.

Teks: Nurulhuda Mohd Najmi



"Sebaik-baik hati adalah hati yang bersangka baik",
"Sebaik-baik kata adalah ZIKRULLAH",
"Sebaik-baik kesedihan adalah mengenangkan DOSA LALU".

Samsung Galaxy S5:Fokus Pantas Automatik

Bismillah.

Teks : Nurulhuda Mohd Najmi

Cepatnya teknologi berkembang. Belum lagi sempat mencuba S3, S4, sekarang dah ada di pasaran S5.

Rupa S5 ni
Harga pasaran Rm2,399.

Kelebihan S5, kena tengok kat website www.samsung.com/my. Cuma kalau ada antara kawan-kawan mahukan handphone dengan harga diskaun. Boleh email nuyunbizhouse@gmail.com.

Jumpa lagi di lain entri ye.

Salam ukhuwah fillah.

NuyunBiz House Di Amcorp Mall Petaling Jaya

Bismillah.

Teks : Nurulhuda Mohd Najmi

Alhamdulillah. Genap 2 tahun Kiosk Kecantikan Dan Kesihatan saya beroperasi di Amcorp Mall Petaling Jaya. Biasanya kiosk ni lebih dikenali sebagai kiosk jamu. Apapun syukur, walaupun kiosk saya ni tidakla sebesar mana, tapi saya kini sudah banyak membantu kawan-kawan mendapatkan produk pilihan dengan harga mampu milik..



Kiosk saya ni beroperasi 7 hari seminggu, dibuka jam 10 pagi hingga jam 8 malam sahaja. Kalau ada di antara kawan-kawan yang ingin datang ke kiosk saya. Boleh maklumkan pada saya dahulu. Mana tahukan, tetiba produk yang kawan-kawan mahu sudah habis stok.

Oklah, itu sahaja untuk entri hari ini. Ada sebarang masalah. Boleh email atau sms ye.

Salam ukhuwah fillah.

Disclaimer #1

Segala perkongsian di blog ini, tiada kaitan dengan mana-mana pihak kecuali yang dinyatakan sebaliknya. Sebarang pemahaman dari pembacaan, adalah tanggungjawab anda sendiri.

Disclaimer #2

Tidak dibenarkan sama sekali, mem'PRINT SKRIN' sebarang artikel dari web ini, kecuali dengan keizinan saya sebagai pemilik blog.

TERIMA KASIH.
 
Copyright © Diari Seorang Wahm:NuyunNajmi | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in