Pages

notice board

Pembahagian Doa

Perancangan ALLAH Maha Hebat Yang kita dapat tidak semestinya yang kita pinta..Yang kita minta belum tentu yang terbaik buat kita..Yang terbaik buat kita tidak semestinya yang ALLAH suka.. Belajarlah redha apa yang kita ada.. Itulah yang terbaik buat kita.

Surah Ghafir, ayat 60: ﻲِﺗَدﺎَﺒِﻋ نﻮُﻠُﺧْﺪَﻴَﺳ َ ﻢﱠﻨَﻬَﺟ َ َﻦﻳِﺮِﺧاَد لﺎَﻗَو َ ﻢُﻜﱡﺑَر ُ ﻲِﻧﻮُﻋْدا ﺐِﺠَﺘْﺳَأ ْ ﻢُﻜَﻟ ْ نِإ َّ ﻦﻳِﺬﱠﻟا َ نوُﺮِﺒْﻜَﺘْﺴَﻳ َ ْﻦَﻋ Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina.

Ulama bahagikan permohonan doa itu kpd 2.

1. Doa yg disukai dan diredhai ALLAH Doa pada asalnya dimakbulkan selama mana kita tidak musta'jil (tidak gopoh). Doa yang dimakbulkan terbahagi kepada 4 jenis.

■ ALLAH makbulkan dalam bentuk seperti yg diminta

■ ALLAH makbulkan ganti dalam bentuk yang lebih baik yg kadang² tidak terfikir hikmahnya. Kadang² Kita minta panjang umur serta sihat agar dibolehkan terus bekerja. Tapi Allah bagi sakit dipertengahan umur agar sering ke masjid ingat untuk beribadah.

■ Makbulkan gantikan dalam bentuk pelupusan dosa. *Bertaubatlah sungguh².

■ ALLAH tangguh gantikan dengan kebahagian di akhirat. .. Jangan jadi Sa'labah.. Jangan berputus asa dengan rahmat Allah. ALLAH lebih baik perancangannya. Sesungguhnya Allah tidak menyalahi janji.

2. Doa yg dibenci dan dimurkai ALLAH ..jika ALLAH tidak makbulkan bermaksud ALLAH kasih kepadanya. ..jika ALLAH makbulkan, beristighfarlah. Maksudnya ALLAH telah murka dengan kita.

0 comments:

Post a Comment

TINGGALKAN KOMEN

Disclaimer #1

Segala perkongsian di blog ini, tiada kaitan dengan mana-mana pihak kecuali yang dinyatakan sebaliknya. Sebarang pemahaman dari pembacaan, adalah tanggungjawab anda sendiri.

Disclaimer #2

Tidak dibenarkan sama sekali, mem'PRINT SKRIN' sebarang artikel dari web ini, kecuali dengan keizinan saya sebagai pemilik blog.

TERIMA KASIH.
 
Copyright © Diari Seorang Wahm:NuyunNajmi | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in