Pages

notice board

Kurang Jaga Gigi:Tip Penjagaan Gigi


Bismillah.

Mesti ramai yang mahu tahu tip macam mana nak jaga gigi. Mari nuyun kongsikan 8 tip yang nuyun amalkan.

1. Pemakanan paling penting. Mesti jaga apa yang kita makan. Kurangkan makanan manis dan melekit. Contohnya makan coklat. Bukan tidak boleh makan ye. Cuma lepas makan, kena terus kumur dengan air putih.

2. Berus gigi dengan kerap. Biasanya nuyun akan berus gigi sebelum tidur malam. Selepas makan pagi dan setiap kali mahu solat. Jadi tiadalah bakteria yang berkumpul dan mudahnya terjadi karies.

3. Mesti guna flos, sebabnya sangat bagus untuk keluarkan sisa2 makanan yang lekat kat celah gigi. Boleh juga buang plak yang terbentuk.

4. Jangan merokok, bagi yang merokok lah.

5. Sangat kurangkan air bergas atau soda. Biasanya air gas ni banyak asid sitrik dan asid fosforik yang boleh menghakis gigi dengan perlahan2.

6. Kadang2 mengunyah gula2 getah. Memang tidak amalkan sangat sebab agak susah nak cari gula2 getah yang tidak mengandungi gula. Tujuannya untuk membersihkan lagi gigi.

7. Jangan ambil alkohol. Orang islam, haram ye! Sila ambil perhatian.

8. Mesti buat pemeriksaan gigi setiap 6 bulan sekali. Tujuan untuk kenal pasti kerosakan yang mungkin ada.

Mudah je kan untuk jaga gigi, jadi rajin2kanlah amalkan tip yang nuyun kongsikan.

Salam ukhuwah fillah.

Entri ke10

0 comments:

Post a Comment

TINGGALKAN KOMEN

Disclaimer #1

Segala perkongsian di blog ini, tiada kaitan dengan mana-mana pihak kecuali yang dinyatakan sebaliknya. Sebarang pemahaman dari pembacaan, adalah tanggungjawab anda sendiri.

Disclaimer #2

Tidak dibenarkan sama sekali, mem'PRINT SKRIN' sebarang artikel dari web ini, kecuali dengan keizinan saya sebagai pemilik blog.

TERIMA KASIH.
 
Copyright © Diari Seorang Wahm:NuyunNajmi | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in