Pages

notice board

Kenapa Gigi Kuning?




Bismillah.

Sambungan entri tentang Cara terbaik putihkan gigi baru2 ni. Tetiba ada dapat pertanyaan kenapa gigi boleh jadi kuning? Disini nuyun senaraikan 6 sebab yang nuyun tahulah.

1. Tidak gosok gigi. Bukan apa, gigi yang tidak bersih akan buat gigi kita jadi lemah. Bila gigi lemah, kotoran pun mudah lekat. Sebab tulah gigi akan nampak kuning. Faham kan?

2. Selalu minum kopi atau teh secara berlebihan. Memang tidak digalakkan juga untuk kesihatan kan? Jadi kurangkanlah ye.

3. Merokok. Masalah ni semua orang tahu.

4. Malas untuk berus gigi. Kadang2 sisa makanan yang terlekat celah gigi tidak dibersihkan. Dibiarkan sehingga menjadi plak @ tahi gigi. Asid yang keluar dari plak akan menyebabkan gigi lemah dan bertukar kuning.

5. Gigi kurang dapat zat untuk kekal kuat. Jadi kena cukupkan pengambilan kalsium.

6. Terlalu minum minuman bergula. Seperti air berkarbonat.

Bagi nuyun, untuk mendapatkan gigi yang bersinar dan sihat secara semula jadi. Sebaiknya kita amalkan pemakanan yang sihat. Elakkan makanan seperti makanan berwarna dan kopi serta makanan berjeruk.

Salam ukhuwah fillah.

Entri ke8

0 comments:

Post a Comment

TINGGALKAN KOMEN

Disclaimer #1

Segala perkongsian di blog ini, tiada kaitan dengan mana-mana pihak kecuali yang dinyatakan sebaliknya. Sebarang pemahaman dari pembacaan, adalah tanggungjawab anda sendiri.

Disclaimer #2

Tidak dibenarkan sama sekali, mem'PRINT SKRIN' sebarang artikel dari web ini, kecuali dengan keizinan saya sebagai pemilik blog.

TERIMA KASIH.
 
Copyright © Diari Seorang Wahm:NuyunNajmi | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in